Perinteikäs, veteraanien kuntoutuslaitokseksi 50 vuotta sitten perustettu Peurungan hyvinvointikeskus uudistaa liiketoimintastrategiaansa.
Hyvinvoinnin tukemiseen keskittyvänä kuntoutus- ja matkailukeskuksena Peurunka on löytänyt alkuperäisen veteraanikohderyhmän jälkeen myös laajempia asiakaskuntia ja nyt katseet ovat vahvasti tulevien vuosien kehityksessä.
Peurungan strategiatyön keskiössä on pohdinta, mikä on tulevaisuuden hyvinvointiresort 2.0 ja millä tavalla siellä yhdistyvät hyvinvointiin liittyvät liikunnalliset, henkiset sekä viihteelliset aspektit, Peurungan toimitusjohtaja Timo Kaisla kertoo työpöydällä olevasta muutosprosessista.
Strategian pohjalla yrityksen historia, tuloksena uudistuva palveluvalikoima
Peurungan liiketoimintastrategian päivitystyö käynnistyi syksyllä 2022 haastatteluilla, joiden avulla organisaatiossa kartutettiin sekä asiakas- että organisaatioymmärrystä.
– Kaikilla hyvinvointialan toimijoilla on takanaan omanlaisensa historia ja tarina, jotka muodostavat yrityksen olemassa olevat tukijalat. Näiden peruselementtien kautta sekä analysoimalla hyvinvointimatkailun trendejä ja asiakastarpeiden kehitystä, on myös mahdollista tunnistaa niitä osa-alueita, jotka yrityksen tulevaisuudessa vaativat vahvistamista, kertoo Kaisla strategiakehityksen taustoja.
Peurungan hyvinvointipalveluiden 2020-luvun mittakaava on laaja, sillä alueelta löytyy kylpylän ja vesipuiston lisäksi esimerkiksi golfkenttä ja jäähalli. Lisäksi on mahdollisuudet pelata muun muassa lentopalloa, sulkapalloa, liikkua kuntosalilla tai luonnossa jaloin, e-fat-bikein ja vaikka sup-laudalla tai kanooteilla.
Viihdeliiketoiminta puolestaan tarjoaa ravintolapalveluita ja artisteja moneen makuun, mutta myös hyvinvointiluentoja sekä erilaisia tapahtumia. COVID19-pandemia osoitti kuitenkin tiettyyn sijaintiin sidotun liiketoiminnan haavoittuvuuden, joten Peurungassa on syytä analysoida myös palveluita, jotka eivät välttämättä sijoitu Peurungan omien seinien tai tontin sisäpuolelle.
Tulevan syksyn strategisen skenaariotyöstön myötä linjaamme, missä painopisteemme ovat tulevina vuosina. Kerromme siis valinnoistamme loppuvuoden aikana lisää, tiivistää Kaisla strategiatyön aikataulun.