Tiedote: Veteraanikuntoutus jatkuu Peurungassa

Veteraanikuntoutukset jatkuvat Peurungassa, vaikka sotaveteraanien määrä vähenee

Sotiemme veteraanien lukumäärä laskee vääjäämättä ja tämä näkyy myös Kuntoutumis- ja liikuntasäätiö Peurungan toiminnassa. Vaikka veteraanien vuosittaisten kuntoutuspäivien määrät ovat kaukana takavuosikymmenistä, Peurunka pitää tiukasti kiinni lupauksestaan hoitaa kunniavelka loppuun asti viimeistä veteraania myöten.

Maaliskuun lopulla Perunkaan tuli virkistäytymään noin viidenkymmenen veteraanin ja heidän avustajiensa joukko.

– Suomessa on jäljellä enää noin 2 000 veteraania ja heistä 1 300 on naisia. Kaikkiaan yli 90 000 naista oli sotavuosien aikana rintamalla. Veteraanien puolisoita ja leskiä on elossa 5 000–6 000. Vuonna 2023 Peurungassa kävi kuntoutuksessa noin 80 veteraania, kertoo toimintansa lopettavan Rintamaveteraaniliiton toiminnanjohtaja Heikki Karhu. Hän on myös Kuntoutumis- ja liikuntasäätiö Peurungan hallituksen jäsen ja hallintoneuvoston puheenjohtaja.

Kuntoutuspalveluiden johtaja Jarna Ahonen aloitti työnsä Peurungassa vuonna 1988. Veteraanien kuntoutus näytti silloin aika lailla erilaiselta kuin nykyään.

– Kuntoutusjaksot ovat lyhentyneet. Vielä 1980-luvulla ne kestivät pisimmillään 4–5 viikkoa, mutta nyt veteraanien kuntoutusjakson kesto on tavallisesti 5–10 vuorokautta, Ahonen kertoo.

Pääsiäisviikolla Peurunkaan kokoontui viitisenkymmentä veteraania avustajineen. Ohjelmassa oli muun muassa tuolijumppaa.

Tikkakoskelainen Senja Kortesmaa, 94, on kokenut Peurungan kävijä. Hän osallistui siellä nyt jo edesmenneen aviomiehensä kanssa kuntoutuksiin yli kymmenen kertaa. Tällä kertaa hän tuli Peurunkaan Erja-tyttärensä kanssa.

94-vuotias Senja Kortesmäki on ahkera Peurungan kävijä

Maaliskuun lopulla, pääsiäisviikolla, Peurunkaan tuli noin viidenkymmenen veteraanin ryhmä avustajineen. Tällä kerralla kyse oli enemmän virkistäytymisestä kuin kuntoutuksesta. Kolmeen vierailupäivään kuului muun muassa mukavaa yhdessäoloa, jumppaa, hyvää ruokaa ja viihdettä. Yksi kohokohdista oli tiistai-illan Katri Helenan konsertti. Sinivalkoista ääntä oli menossa kuuntelemaan myös Jyväskylän Tikkakoskella asuva 94-vuotias Senja Kortesmaa. Hän on osallistunut Peurungan kuntoutuksiin useita kertoja.

– Myös kahdeksan vuotta sitten kuollut aviomieheni oli sotaveteraani. Kävimme yhdessä kuntoutuksessa yli kymmenen kertaa. Peurunka on ollut ihana paikka ja se on sopinut meille todella hyvin, hän kertoo.

Senja Kortesmaa oli 9-vuotias, kun talvisota alkoi vuonna 1939. Kolme vuotta myöhemmin hän aloitti 12-vuotiaana työnsä Tikkakosken asetehtaan juoksutyttönä. Päivät olivat pitkiä, sillä lapsetkin tekivät kahdeksan tunnin työpäiviä. Tehtaalla hän myös tapasi ensimmäistä kertaa 12 vuotta vanhemman tulevan miehensä, joka työskenteli tehtaalla aseseppänä. Asetehtaan toimistosta löytyi myös sodan jälkeinen työura. Tosin viimeiset 20 vuotta ennen eläkettä hän työskenteli Keski-Suomen Puhelin Oy:ssä.

– Rakensimme oman kotimme Tikkakoskelle Luonetjärven rantaan. Siellä olen asunut nyt jo 63 vuotta ja pärjään edelleen itsekseni. Keräsin viime syksynäkin mustikat ja puolukat omilta marjapaikoiltani. Vuosi sitten kävin vielä hiihtelemässäkin, mutta viime syksynä lahjoitin sukset naapurille. Mutta ei ehkä sittenkään olisi pitänyt, hän tuumaa.

Peurungan perustivat keskisuomalaiset JR 6:n sotaveteraanit. Toimitusjohtaja Timo Kaisla sanoo, että Peurunka jatkaa työtään maanpuolustushengen tukijana.

Will & Skill Korsu -leirit tukevat maanpuolustushenkeä

Ajatus kuntoutuslaitoksen perustamisesta Laukaaseen tuli keskisuomalaisilta jalkaväkirykmentti 6:n veteraaneilta vuonna 1966. Peurungan toimitusjohtajan Timo Kaislan mukaan on tärkeää säilyttää JR 6:n perintö, ja Peurunka jatkaa kohta 50 vuotta kestänyttä toimintaansa veteraanityön ja maanpuolustushengen tukijana.

– Vuosi sitten käynnistimme maanpuolustustahtoa kohottavan leiritoiminnan. Will & Skill Korsu -leirit ovat teemaviikonloppuja, jotka sisältävät maanpuolustuksellista tietoa, toimintaa ja ammuntaa. Leiriläiset pääsevät myös tutustumaan Peurungassa olevaan korsumuseoomme, Kaisla kertoo.

– Vaikka leirit toteutetaan yhteistyössä Suomen Reserviupseeriliiton ja Reserviläisliiton kanssa, kyse ei ole ryppyotsaisesta äkseerauksesta ja metsään menosta. Will & Skill Korsu -leirit sopivat hyvin esimerkiksi työporukoiden ryhmäytymiseen tai vaikka kaveriporukoille, jotka haluavat viettää vähän erilaisemman viikonlopun. Leirit on suunniteltu viihtymistä varten, hän jatkaa.

Lisätietoja:

Peurunka Oy:n toimitusjohtaja Timo Kaisla, p. 020 751 6500
Kuntoutumis- ja liikuntasäätiö Peurungan hallituksen puheenjohtaja Markku Seppä, p. 0400 921 332

Markku Seppä

hallituksen puheenjohtaja