Mediatiedote: Peurungan uudistettu kylpylä avattu

Mediatiedote: Peurungan uudistettu kylpylä avattu – Uusi Saraakallio-teemasauna ja elämyksellinen suihkumaailma ihastuttavat vieraita!

Uudistusten kohokohdat

Saraakallio-teemasauna johdattelee muinaisten kalliomaalausten maailmaan! Teemasaunan tarina, hienot seinämaalaukset  sekä saunassa kuuluvat äänet johdattavat sinut kiehtovalle matkalle menneisyyteen.

Suihkumaailmassa on kaksi uutta elämyssuihkua. Elämyssuihkussa pääsee kokemaan moniaistisesti valojen, äänten ja veden yhdistelmän. Koe luonnonvoimien inspiroima tunnelma, kuule ukkosen jyrinä ja voima!

Kylpylän allasbar-alue on uudistettu ja rentoutumista varten on nyt enemmän tilaa ja kutsuvampi ympäristö. Allasbarissa on tarjolla pieni napostelulista ja siellä voi nauttia myös virvokkeita ja jäätelöä.

Höyrysaunaa on uudistettu niin, että siellä on laudetilaa aiempaan verrattuna sekä omat erilliet puolet miehille ja naisille. Joten yksityisyys on taattu myös höyrysaunassa.

Kaikkinensa kylpylässä on lisätty viihtyisyyttä ja elämyksellisyyttä valojen, sisutuksen ja äänimaailman avulla. Samanaikaisesti kylpylään suoritettiin laaja vuosihuolto, joka parannetun allastekniikan kanssa varmistavat ensiluokkaisen kokemuksen.

Kylpyläuudistuksiin investoitiin yhteensä noin 0,5 M€, paikalliset yritykset mukana

Kylpylän uudistuksen investoinnin kokonaisarvo oli noin 0,5 miljoonaa euroa. Investointi merkittävä panostus Peurungalle ja se toteutettiin paikallisten yritysten kanssa yhteistyössä. Mukana olivat esimerkiksi Lasituspalvelu Pihlavamäki Oy, Uuraisten sähkötyö Oy, Rakennuspalvelu Matti Pulkkinen Oy, Rakennusliike P. Hämäläinen Oy sekä LVI Kurikka Oy.

”Nämä uudistukset, mukaan lukien kylpylän perusteellinen vuosihuolto ja muut parannukset, nostavat kilpailukykyämme aktiivisen toiminnan kylpylähotellina,” kertoo Kuntoutumis- ja liikuntasäätiö Peurungan toiminnanjohtaja Panu Hulkkonen.

Suomalainen luonto ja paikallinen historia näkyy kylpylän uudistuksessa

Kylpylän teemassa tuodaan esiin suomalaista luontoa. Esimerkiksi kuvia Laukaan maisemista on sijoitettu suihkutiloihin. Ne ovat paikallisen valokuvaaja Keijo Penttisen kuvaamia kauniita luontokuvia paikallisista kohteista.  Lisäksi kylpylän sisustus, Saraakallio-teemasauna ja sen seinällä olevat kalliomaalaukset kunnioittavat luontoa ja alueen historiaa. Saraakallio-teemasaunan seinämaalaukset on maalannut taiteilija Erika Reponen ja äänitaideteoksista ovat vastanneet Antti Rauhala, Erika Reponen sekä Jussi Niemi.

Saraakallion kalliomaalaukset sijaitsevat Laukaassa, Saraaveden itärannalla Laukaan kirkonkylää vastapäätä 40 metriä korkeassa kalliomuodostumassa. Saraakallion kallioseinämissä on Fennoskandian laajin kalliomaalausten kuvakenttä, josta on tunnistettu noin 140 kalliomaalausta tai niiden osaa. Kuvista näkyy selvästi vain 20, joista harjaantumaton tarkastelija hahmottaa 5–6 kuvaa. Saraakalliota pidetään muinaisena pyhänä uhri- ja palvontapaikkana. Ensimmäiset maalatut kuva-aiheet ovat noin 7000 vuotta vanhoja. Kalliomaalauksista vanhimmat ovat Egyptin hieroglyfejä vanhempia. Maalauksia pääsee ihailemaan Saraavedeltä käsin veneestä tai talvella jäältä. Lähde: Visit Laukaa.

Kylpylän suunnittelussa on huomioitu myös asiakkaiden toiveita. Esimerkiksi terapia-altaan esteettömyyttä on parannettu. Ravintola Bistro Nemo, joka palvelee kylpylän yhteydessä, uudistettiin samalla viihtyisämmäksi ruokailupaikaksi. Se tarjoaa edelleen tuttuun tapaan pikaruokaa ja kahvilaherkkuja, kuten Peurungan oman leipurin valmistamia makeita ja suolaisia leivonnaisia. Bistro Nemon uusi pergola-alue ja laajemmat oleskelutilat tekevät ruokailu- ja kahvihetkestä miellyttävän elämyksen.

”On upeaa, että voimme tarjota uusia elämyksiä kylpylävieraillemme. Vuosittain kylpylässämme käy noin 155 000 asiakasta, ja se on keskeinen vetovoimatekijä myös majoitusasiakkaillemme,” iloitsee Kylpylä- ja liikuntapalvelujen johtaja Sari Liimatainen.

Lisätietoja kylpylästä

Lisätiedustelut